Amikor téli gumit választunk, akkor fontos szempontnak számít, hogy miként viselkedik száraz úton, és hogy mit csinál a nedves felületen. Attól, hogy egy márka biztonságról szóló kijelentéseket használ, még nem biztos, hogy tényleg sikerült elérniük a céljukat.

Szerencsére pont erre találták ki a teszteket, ahol komplex vizsgálatokat végeznek az abroncsokon, és többféle időjárási körülmény mellett feszegetik a határaikat. Az egyik legfelkapottabb teszt az ADAC nevet viseli, ahol minden évben megvizsgálnak pár abroncsot, hogy még könnyebben kiválasszuk a kedvencünket.

A téli abroncsnak megfelelő tapadást kell biztosítania havon, jégen, nedves és száraz úton. Gyakran érezhető, hogy a gyártók mindent megtesznek annak érdekében, hogy hóban ne csússzon meg az autó, de ilyenkor szokott megtörténni, hogy száraz úton nem teljesít olyan jól. Ráadásul ott van az üzemanyag-fogyasztás is, amit egyre több felhasználó tart még fontosabbnak, főleg, ha a benzin és gázolaj emelkedéséről van szó. Szerencsére a teszteken ezeket a tulajdonságokat is nagyító alá veszik, úgyhogy teljes vizsgálatot kapunk.

Az idei nyertesek

Idén kimondhatjuk, hogy leginkább négy márka került az élvonalba: a Dunlop, a Goodyear, a Michelin és a Vredestein. Összességében elmondható, hogy nemcsak havon, hanem jégen is jól teljesítettek, egyedül a nedves úton voltak gyengébbek, valamint a kopásuk sem nevezhető kiemelkedőnek, azonban a tuti befutók közé tartoznak. Ha ezek közül az abroncsok közül kell választanunk, akkor a következőket ajánljuk.

  • 225/50R17 méreten:
    • Dunlop Winter Sport 5
    • Michelin Alpin 6
    • Goodyear UG Performance +
  • 195/65R15 méreten:
    • Dunlop WinterResponse 2
    • Goodyear UG9 +
    • Michelin Alpin 6
    • Vredestein Wintrac

Az abroncsok legnagyobb előnye, hogy a teszteken is jó osztályzatot érnek el, mivel nagyon kiegyensúlyozott tulajdonságokkal bírnak, így összességében biztonságosak. Tény, hogy az emberek vezetési stílusa nagy mértékben eltér, azonban a KRESZ-t betartva mindenki hasonló szabályok alapján halad. Innentől kezdve a gyártók is könnyebb helyzetben vannak, mivel nem muszáj az extra kívánságokra gondolniuk, elég, ha az elvárásokat teljesítik.

Egy szint felett mindegy

Érdekes, hogy a Dunlop és a Goodyear száraz és nedves úton tűnik ki a többi közül, ami a változó időjárás miatt érdekelhet minket. Jelenleg Magyarországon nem kell a hatalmas havazástól félnünk, úgyhogy nem biztos, hogy a havas úton teljesítő abroncsokat kell keresnünk. Talán egy olyan hét lesz, amikor több havazásra kell számítanunk az átlagnál, azonban a fenti felsorolás bármelyike megállja a helyét.

Mindig szemügyre kell venni a kínálatot, mert az egyéni vezetési stílus nagy mértékben befolyásolja a keresésünket. Ha tudjuk magunkról, hogy nehezen tartjuk be a sebességre vonatkozó korlátokat, akkor válogassunk inkább a drágább, de prémium kategóriák közül. Az is lehet, hogy szinte sose hagyjuk el a várost, ebben az esetben a középkategória is megteszi, ugyanakkor jobban fog érdekelni a kopás és az üzemanyag-fogyasztás. A legutolsó szempont mindig az ár.

Kapcsolódó cikk:

Új vagy használt, avagy meddig jó a téli gumi?