Debnár Ádámot nem kell bemutatni: ismert és népszerű arc a keverőpultnál megszámlálhatatlanul sok fergeteges buli DJ-jeként, de a rádióból is ismerősen csenghet a hangja, hiszen az FM7 hírszerkesztője. Húsz éve kezdte karrierjét, ebből az alkalomból beszélgettünk lemezlovas és rádiós hivatásának szépségeiről és árnyoldalairól, boncolgattuk kicsit a jelenlegi trendeket, és felidéztük a 90-es évek zenei báját is.

Sokunk álma a lemezlovas hivatás, de nem igazán tudjuk mi fán terem. Hogyan lett belőled DJ?

Igazából mindent a rádiónak köszönhetek. Még tinédzser voltam, amikor beköszöntött Magyarországon a kereskedelmi rádiózás korszaka, melynek azonnal megfogott a világa. Nagyon imponált, ahogy a műsorvezető a betelefonáló hallgatókkal beszélget, és profi módon jobbnál jobb zenéket válogat össze. A zenével jóval korábban ismerkedtem meg, már 5 évesen beleszerettem, és igazi szakértőjévé akartam válni. 1986 fontos évszám a számomra, akkor lett ugyanis sláger a Europe együttes The Final Countdown-ja. Egyszerűen imádtam ezt a számot, és talán akkor kezdődött minden. Nagy hatással volt rám a Depeche Mode is, és a sok zenei irányzat közül az elektronikus zene vált a kedvencemmé. A legjobban azonban a zene és a rádió kettőssége nyűgözött le.

Fotó: Daróczi Péter
Debnár Ádám a Club Leonardo keverőpultjánál – Fotó: Daróczi Péter

Ki indított el a  pályádon?

Talán még sokan emlékeznek Bodnár Attila népszerű, péntek esti műsorára a Diszkó zónára. Kíváncsiságból bekéredzkedtem hozzá, és végül ott ragadtam. Mivel még nagyon fiatal voltam, önkéntes alapon, társadalmi munkában segítettem őt mindenféle háttérmunkával, például zenéket válogattam a műsorába. Bodnár Attila akkor még lemezlovasként is aktív volt, és elvitt engem egy-egy buliba. A hangos zene, a villódzó fények és a füstgép jellegzetes illata elvarázsolt, tudtam, ez az én utam, nekem ezzel kell foglalkoznom.

Mikor és hol debütáltál DJ-ként?

Az első, hivatalos bulimat még iskolásként az egri Gárdonyi Géza Gimnázium diáknapján vezényeltem le nagy sikerrel egy jó barátommal közösen. Sokaknak tetszett a produkció, így sorra kaptam a meghívásokat, először szilveszteri bulikba, majd jöttek a felkérések más rendezvényekre is. Büszkén mondhatom, hogy azóta nincs megállás, diszkós pályám húsz éve töretlen és rengeteg remek hangulatú, teltházas bulit jegyzek például Egerben a Colt Étteremben és a régi T-Rexben, Szilvásváradon a Rendezvények Házában, Szihalmon a Club Mirrorban, és állandó lemezlovasa voltam a főiskolás buliknak is a hallgatói klubban.  Az egyik legnagyobb bulit Szilvásváradon csaptam DJ karrierem tizedik évfordulóján, amelyen a Kozmix is fellépett. Frenetikus volt a hangulat, este tízkor kezdtünk, és másnap reggel 7-ig tartott. Szintén hatalmas élmény volt számomra, amikor 2014-ben a Tisza-tó Fesztiválon több ezer ember előtt játszottam az aktuális slágereket szabad ég alatt, nagyszínpadon. Kevés lemezlovasnak adatik meg, hogy ilyen hatalmas tömeget szórakoztasson egyszerre. Jelenleg az érdeklődők a szeptemberben megnyílt Club Leonardóban találhatnak rám, mint DJ.

Említetted, hogy a zene mellett van egy másik nagy szenvedélyed, hivatásod is: a rádiózás. Hol hallhatunk jelenleg téged?

Rádiós pályafutásomban nemrég jelentős fordulat állt be, ugyanis nyár elején megtisztelő felkérést kaptam a gyöngyösi és hatvani frekvenciákkal kibővült egri FM7 rádiótól, melynek „főműsoridős” hírszerkesztője lettem. Ez szintén egy nagyon komplex és felelősségteljes hivatás, melyben maximálisan kiteljesedhetek.

Fotó: Daróczi Péter
Üde színfoltja az egri éjszakáknak a szeptemberben megnyílt Club Leonardo – Fotó: Daróczi Péter

Vissztérve a zenére: sokan nagy nosztalgiával gondolnak vissza a kilencvenes évek zenei világára. Szerinted miért imádják ezt a korszakot annyira?

Mert az ezredforduló környékén sajnos volt egy törés a zenében, és eltűnt belőle a boldogság. A zenei producerek más irányba mentek el hangulatban és ütemszámban. Egy kutatásból nemrég kiderült: míg a nyolcvanas-kilencvenes években a you (te) és a love (szerelem) szó szerepelt a legtöbbet a dalokban, a kétezres évek elején az I (én) és a hate (gyűlölet) került túlsúlyba. A régi számok boldogsággal voltak átitatva, és bár ugyanúgy 126-128 ütem/percen szóltak, mint a maiak többsége, mégis sokkal energikusabbak voltak, csakúgy sugárzott belőlük az életöröm, a boldogság. Jó lenne ha egyszer még vissza találnánk a 90-es évek tiszta, önfeledt életérzéseihez.

Szerinted ez hatással volt a  DJ hivatásra is?

Sajnos a szórakoztatóipar egy ideje a lemezlovasok szempontjából is nagyon eltolódott negatív irányba. A 2000-es évek elején, amikor még sehol nem voltak a zenemegosztó portálok, a DJ-t tisztelet övezte. Ezt persze nem kell túldimenzionálni, mindössze arról van szó, hogy ő volt az a zeneszolgáltató ember, aki mintegy igazi karmesterként levezényelte az egész éjszakát. Ehhez képest ma már főleg a 18 év alatti fiatalok számára mi inkább csak egy zenegép vagyunk, akitől alapelvárás, hogy azonnal játsszuk le az általuk kért dalt, és ha esetleg nincs meg – mert ma már nagyon széles és nehezen követhető a zenei paletta – akkor nagy a felháborodás. Ettől függetlenül azért engem még mindig hajt a tűz, mert ha valaki nem balhézni, kekeckedni jön, és önfeledten szórakozva hagyja magát vezetni általam, akkor egy nagyon jó buliban lehet része.

Fotó: Daróczi Péter
Fotó: Daróczi Péter

Mi kell ahhoz, hogy valaki jó lemezlovassá váljon?

Ma már egy diszkósnak sokkal könnyebb a helyzete, mint az ezredfordulón volt, hiszen számos csúcstechnológiás, számítógép által vezérelt kontroller elérhető viszonylag olcsón. Nem kell tehát megtanulni, hogyan keverje ütemre a zenéket, vagy milyen irányba javítsa a keverést.  Ugyanakkor még mindig tisztában kell lennie azzal, hogy mit jelentenek a zenei negyedek és a különböző hangnemek, illetve nagyon sokat kell gyakorolnia. Én a mai napig hiszek abban, hogy egy lemezlovasnak szólnia kell a közönséghez, kötelessége rövid zenei infókkal ellátnia őket mint egy rádióban, és olyan képességeket is el kell sajátítani, mint a hangulatfokozás és a pontos ütem eltalálása.

Azt gondolná az ember, hogy főleg a csajozás miatt választják ezt a hivatást…

Ez egy komoly szakma, nem így működik. Ha egy DJ nem a közönségére, hanem a nőkre koncentrál, ott ette meg a fene az egészet.  A diszkózás szakmai alázatot kíván, igenis tudni kell helyesen kiejteni az idegen nyelvű előadók nevét, slágereik címét, és illik minimális infókat beszerezni róluk. Én úgy gondolok a közönséggel való kapcsolatomra, mint egy adok-kapok energia-játékra, mert ha együtt szívvel-lélekkel odatesszük magunkat, akkor hajnalban mindannyian boldogan, elégedetten távozunk.  Én egy-egy nagyon jól sikerült buli után a mai napig úgy érzem, mintha két centivel a föld felett járnék.

Vannak példaképeid?

Ebből a szempontból „mindenevő” vagyok, de ha valakit ki kell emelnem, akkor az Paul Van Dyk, aki mindig magával ragad, mert sok érzelmet sző a dalaiba. Szimpatikus figura számomra még ATB is, de még sokan vannak, akik valamit megmozgatnak bennem, főleg a színpadi jelenlétük, teljesítményük miatt. Szándékosan hagytam utoljára, slusszpoénként  a Scooter együttest és frontemberét, a „hirtelenszőke” HP Baxxter-t, aki fellépései előtt egy órán át üvölteti a zenét, és egy bizonyos ital fogyaszt, hogy kellően ráhangolódjon a bulijára. Nagyon tud inspirálni, mert túl az 50-en, lassan 25 éve még mindig maximálisan oda teszi magát minden egyes alkalommal, és a másfél órás, igen intenzív és energikus fellépése után is simán beugrik még egy klubba levezetésként. Amikor fáradtan állok be a keverőpultba, ő lendít túl a holtponton. Ilyenkor mindig azt mondom: ha ő még ennyi idősen képes rá, nekem is kutyakötelességem a harmincas éveim közepén kitartani, minimum egy-két évig, de talán még tovább is folytatni. A feleségemet azonban megkértem, hogy ha totyakos, tokás, pocakos pasiként 20 másodperces szünetekkel indítom a számokat azonnal szóljon rám: „Drágám, most hagyd abba!”

Kapcsolódó képek: