Egyszer már elhalasztották tavaly nyáron, de most tényleg elindul: hétfő reggeltől minden átutalás legfeljebb 5 másodpercen belül teljesül majd Magyarországon az Azonnali Fizetési Rendszernek (AFR) köszönhetően. Az Origo összeszedte a leggyakoribb várható kérdéseket és a rá adott válaszokat.

Mit kell tennem ahhoz, hogy használhassam a szolgáltatást?

Semmit. Az azonnali átutalás szolgáltatást 2020. március 2-től minden magyarországi bank, minden ügyfelének automatikusan, többletdíj felszámítása nélkül nyújtja, az eddigi – tehát kizárólag munkaidőben, 1-2 óra alatt teljesülő – pénzátutalások helyett. Az új rendszer – a feltételeknek megfelelő átutalások esetében – felváltja a régit, így az párhuzamosan nem is lesz használható tovább, vagyis nem kell közöttük választanunk sem.

Mire vonatkozik az azonnaliság?

Manapság sokféle módon küldhetünk pénzt egymás közt belföldön, beleértve a külföldről, határon át nyújtó szolgáltatókat, vagy a bankkártyák közötti pénzküldést is, ezért már az elején fontos leszögezni, hogy az új lehetőség csak azokra az átutalásokra vonatkozik, amelyeket két belföldi magyarországi bankban, forintban vezetett bankszámla között, elektronikusan utalnak. Az elektronikus utalás elsősorban azt jelenti, hogy az ügyfél asztali vagy mobiltelefon böngészőjére optimalizált internetbankon át, vagy mobilapplikáció segítségével maga nyújtja be az átutalást a bankhoz. A küldő és a fogadó fél egyaránt lehet magánszemély és vállalkozás is, az átutalás pedig eseti, azaz egyszeri. Ezek tehát mind azonnal teljesülnek.

Feltétele még az azonnaliságnak, hogy az átutalás összege 10 millió forint alatt legyen. Ennél nagyobb összeg is elküldhető azonban azonnal, ha azt a pénz küldője több, egyenként 10 millió forint alatti átutalásokra bontja. Ezek darabszáma nincsenek korlátozva, de a többszörös küldés miatt ilyenkor magasabb lehet az átutalás díja.

Mit jelent az azonnali teljesülés?

Az azonnali teljesülés azt jelenti, hogy attól kezdve, hogy az ügyfél elküldte a pénzt, és azt a bankja sikeresen befogadta, legfeljebb 5 másodperc múlva a kedvezményezett bankszámláján megjelenik az összeg, mindegy, hogy munkaidőről van szó, vagy éjszakáról, illetve munkanapról vagy hétvégéről, netán ünnepről. De nemcsak a jelzés érkezik meg a pénzről – ahogy azt a bankkártyás vásárlásoknál megszokhattuk, ez az ún. foglalás -, hanem maga a pénz ténylegesen is átmegy, így a pénzküldés címzettje akár bankkártyával azonnal felveheti, elköltheti vagy elektronikus átutalással maga is tovább küldheti a frissen megérkezett pénzt, éjjel-nappal, bármikor.

Mikor nem azonnal teljesül az átutalás?

Nem teljesül az azonnaliság a 10 millió forint vagy afeletti összegek küldésénél, illetve a csoportos beszedéseknél, továbbá nem feltétlenül teljesül a devizaszámlákra és a hitelkártyaszámlákra küldött befizetéseknél sem. Ez utóbbi esetében azért nem, mert nem minősül fizetési számlának. Nem jön át azonnal a pénz továbbá akkor sem, ha azt ún. kötegelt átutalásként, csoportban küldik. Tipikusan ilyenek például a munkabér-jóváírások vagy a nyugdíjak. Ezek a régi rendszer küldési idői szerint teljesülnek továbbra is.

2020. március 2-ától bármely magyarországi forintszámlára azonnal utalhatunk 5 másodpercen belül
FORRÁS: SHUTTERSTOCK

Nem is küldhetek ezentúl pénzt késleltetve?

De igen. Amennyiben egy másik napon szeretné a pénzt elküldeni, mint amikor benyújtja az átutalást a bankjához – mert például aznap nem fogja tudni elérni a bankját, vagy nem szeretné elfelejteni a pénz feladását -, úgy továbbra is használhatja az ún. értéknapos átutalást, ahol a pénz csak az Ön által megadott napon megy el a számlájáról (de akkor szintén öt másodpercen belül). Továbbá csak így küldhetünk pénzt (legkorábban másnap), ha a küldő vagy a fogadó bank rendszerében hiba keletkezik és az nem korrigálható rövid időn belül, vagy nem akarjuk a hiba kijavítását megvárni. Az értéknapos átutalás a régi rendszert használja majd, azaz 1-4 órán belül teljesül.

Tehát lesz olyan eset, hogy nem megy át a pénz azonnal?

Igen, lehet ilyen, és ezekre külön oda kell majd figyelni. Eddig ugyanis azokat az átutalásokat, melyek a fedezet hiánya vagy a küldő, illetve fogadó bank rendszerhibája miatt nem teljesültek, a bank többször, a számlatulajdonos további beavatkozása nélkül megpróbálta újra levonni a küldő számláról, és átküldeni a címzettnek. Ez a lehetőség 2020. március 2-ától megszűnik.

Vagyis fokozottan figyelni kell arra, hogy megkapjuk a sikerességi jelzést a küldésről! 

Mi történik, ha téves számlára küldöm a pénzt, azonnal?

Eddig vissza lehetett hívni a tévesen elküldött összeget még azelőtt, hogy az megérkezett volna. Március 2-től értelemszerűen a tévesen átküldött pénzt is öt másodperc múlva elköltheti a címzett, így nem lesz idő megállítani a folyamatot. Jó hír azonban, hogy a pénz visszahívhatósága jogilag ugyanúgy megmarad továbbra is, amit a pénzt küldő banknál kell reklamálni. A tévesen küldött pénzt a polgári jog védi továbbra is, így a címzettnek kötelessége visszaadni. Ha viszont a tévedésünk miatt egy elgépelt – tehát nem élő – bankszámlaszámra menne a pénz, azt az elektronikus rendszer egyből visszautasítja, ahogy eddig is. A bankszámlaszámokban ugyanis ún. ellenőrző számok vannak, így két helyen kell téveszteni egyszerre, – ráadásul a matematikai szabályoknak megfelelően -, hogy egy bankszámlaszám az elgépelés után is szabályos maradjon. Ekkor a pénz elmegy, de kizárólag akkor, ha az elrontott, de szabályos bankszámlaszám élő.

Forrás: ORIGO/

Címlapkép: Infostart