Az Egri Balassi Bálint Általános Iskola Erasmus+ KA210 – kis léptékű partnerségek a köznevelésben pályázatának köszönhetően Törökországban jártak az intézmény diákjai és tanárai.
A „Gyógyítsd a Földet, tedd jobb hellyé!” Erasmus+ program részleteiről Koczkáné Redele Ilona projektkoordinátor tájékoztatta hírportálunkat.
Beszámolója szerint nagy lelkesedéssel készültek a „Gyógyítsd a Földet, tedd jobb hellyé!” Erasmus+ projektjük első, törökországi találkozójára. Négy tanuló és két pedagógus képviselte az iskolát. Izgatottan várták az utazást, hiszen egy másik kontinensre, az ázsiai Düzcebe utaztak. Érdeklődésük nemcsak az ottani iskola életére, a törökországi természeti szépségekre irányult. Kíváncsiak voltak, partnereik – Törökország, Észak-Macedónia és Olaszország tanulói – hogyan látják a globális felmelegedés, az éghajlatváltozás mindannyiunkat érintő, égető problémáját, mit tesznek a fiatalok bolygónk jobb és fenntartható jövője érdekében.
Számos előzetes feladatot oldottak meg, amely épített a tanulók kreativitására, együttműködési és problémamegoldó készségeire. Kérdőívet töltöttek ki a globális felmelegedésről, a hulladékfelhasználási és újrahasznosítási szokásokról. Kutatómunkát végeztek az éghajlatváltozás okairól, hatásairól, az üvegházhatású gázokról, a globális felmelegedést érintő nemzetközi egyezményekről, a hazai környezetvédő szervezetekről.
Prezentációt is készítettek Magyarországról, Egerről és iskolájukról. Színdarabot írtak, melynek témája a környezetvédelem volt. Michael Jackson Heal the World dalát a projektjük émájára átírt szöveggel tanulták meg.
A találkozóra szeptember 22-e és 27-e között került sor. A koordinátorintézmény, a Kasım Aktaş Ortaokulu tanulói és pedagógusai nagy várokozással és szeretettel fogadták őket. Szívélyes köszöntésüket és kulturális bemutatójukat követően a partnerek prezentációinak megtekintésére került sor, amelyek már előzetesen is felkeltették az érdeklődést a későbbi találkozók iránt. A török diákok élvezetes előadása a klímaváltozásról tovább növelte érdeklődésüket az előttünk álló feladatokhoz.
Az iskola megtekintése után elkezdődött a közös munka. Egy nagyon jól felépített, szoros időbeosztáson alapuló munkaterv szerint végezték a tevékenységeket. Az ismerkedést, csapatépítést segítő játékok utáni feladatok a Földdel kapcsolatos problémákat érintették.
A játékos kvíz a klímaváltozásról, a poszterkészítés és -bemutatás, az e-magazin szerkesztése, a színdarab díszleteinek elkészítése, a darab előadása, közös énekük stúdiórögzítése mind a tanulók aktív és kreatív közreműködését igényelték.
Közben a partneri koordinátorok sem tétlenkedtek. Bemutatták, hogy iskoláikban milyen környezetvédelemmel kapcsolatos tevékenységeket végeznek, megvitatták a projekt előrehaladását és a jövőbeli terveket.
A fárasztó munkát természetesen mindennap valamilyen kulturális program követte. Jártak Konuralpban, ahol az ókori színház maradványai mellett a nemrégiben feltárt, oroszlánokat ábrázoló mozaikot is megtekinthették.
Akçakocaban nemcsak hagyományos török ételeket kóstolhattak, de élvezhették a tenger közelségét is.
A Fakıllı-barlangban a cseppkövekben gyönyörködtek. Ormanya parkjában a hobbitházak, a rovarszálló, az erdei könyvtár mellett a terület egyedi állat- és növényvilágát fedezték fel.
Találkozójukat Düzceben egy fergeteges partival zárták a diákok örömére. Itt kapták meg elismerő okleveiket részvételükért és kitartó munkájukért, melyet aztán a szülök által készített finomságok elfogyasztása és közös éneklés, tánc követett.
Utolsó napukat a projekt koordinátorának, Kerim Sivrikaya vezetésével Isztambulban töltötték, aki megmutatta a város nevezetes épületeit, kihagyhatatlan látnivalóit.
A program résztvevői köszönik a tökéletesen szervezett alkalmat, ami hozzásegítette tanulóikat és pedagógusaikat ahhoz, hogy felejthetetlen élményekkel térjenek haza.
Az iskola most lelkesen készül partnereik fogadására, akik november 18-tól 22-ig élvezik vendégszeretetüket. Ezúttal a víz és az éghajlatváltozás kapcsolatát fogják vizsgálni.
A törökországi tanulmányútról egy összefoglaló videó is készült: