Ha belváros, akkor egri vár, de Eger északi részének (korábban Csebokszári, ma Felsőváros) is van “kultikus” szimbóluma: ez pedig kétségtelenül a történelmi belváros szélére, a panelrengeteg kapujába épített Viadukt.

A felüljáró megépítése igazi építészeti bravúr volt a 70-es évek végén mind mérnöki, mind kivitelezési szempontból. Rengeteg házat lebontottak, sok ezer köbméter földet megmozgattak, életveszélyes pincéket szüntettek meg, és nem kevés pénzt fordítottak kisajátításra, kártalanításra.

viadukt_montazs
Fotó: Keller Richárd, Fortepan

A beruházás 50 millió forintba került, ami akkor nagy összegnek számított. A felüljáró megépítéséről a Közlekedési- és Postaügyi Minisztérium és az Egri Városi Tanács Végrehajtó Bizottsága döntött 1974-ben, mert a középkorban kialakult hegyvidéki településekre jellemző szűk keresztmetszetű, kanyargós úthálózat forgalomáteresztő képessége már nem felelt meg a megnövekedett igényeknek.

A terület mentesítése a teherforgalom alól, valamint a nagyrészt műemlék jellegű épületállomány megóvása szükségessé tette a 25. sz. főút városi átkelési szakaszának új nyomvonalra helyezését. Az elkerülő szakaszt a régi nyomvonaltól nyugatra építették meg.

viadukt terv

 

1976 februárjában kezdték el 25-ös út egri átkelő szakaszának az építését, s ezzel az érintett közműveket is felújították. 1978-ban jutott odáig a munka, hogy elkezdhették a legérdekesebb és a legnehezebb építési munkálatokat, a viadukt építését.

Fotó: Fortepan
Fotó: Fortepan

A Ráckapu téri felüljáró hét nyílású, 147 m hosszúságú, 12,7 m szélességű vasbeton hídszerkezet, amely 150 m sugarú ívben fekszik. A felüljáró előtt és után vasbeton támfalak között halad az útpálya, míg el nem éri a terepszintet. Támfalat kellett építeni a bal oldali felhajtóágban a gyalogos-aluljáró előtt és után is. A támfalak magassága 0,50-7,0 m között változik, összhosszúságuk 480 méter.

A 25. sz. főút átépítése során különböző kiegészítő létesítményekre is szükség volt. A Ráckapu téren a Szala-árkot mintegy 70 m hosszú zárt keretben kellett elvezetni, a Borforgalmi Vállalat kiszolgálására 300 m összhosszúságú bejáróút megépítésére került sor, valamint a 24. sz. főút is új nyomvonalon csatlakozik a 25. sz. főút átkelési szakaszához.

Forrás: beszeloutcanevek.ektf.hu

Meregjünk még el a múlton, íme még néhány viaduktos fotó a nyolcvanas évek elejéről: