Kivonul, nem vonul, karcsúsít, leépít, nem is ide adózik? Összegeztük, mi a jelenlegi helyzet Tesco ügyben.

A Magyar Idők harangozta be a hírt pár napja, hogy szerintük egy éven belül megszüntetik a Tesco áruházlánc budaörsi központját, ahonnan a teljes magyarországi hálózat operatív irányítása zajlik. A jobb oldali lap szerint több áruházban kezdődtek újabb karcsúsító lépések, míg az online házhoz szállító szolgáltatás is megtorpanni látszott.

A Magyar Idők ezekből az információkból és egy névtelenséget kérő, a Tescótól nemrégiben távozott felső vezető tájékoztatására alapozva arra következtetett, hogy eladásra készítik fel a magyar kiskereskedelem legnagyobb piaci szereplőjét.

Fotó: Keller Richárd
Fotó: Keller Richárd

A lap azt is leírja cikkében, hogy a hazai Tesco nyilvános mérlegadatai szerint 2015-ben a vállalat részesedése csökkent a magyar kiskereskedelem összes árbevételéből, amely leginkább a diszkontláncokkal szemben vetette vissza a multilánc évek óta tartó versenyelőnyét. A lemaradás ötéves távlatban még szembetűnőbb: az ágazat 12,7 százalékos forgalombővülésével szemben a Tesco bevétele csak 5,2 százalékkal erősödött 2010 és 2015 között, miközben a láncnál eladott termékek aránya 6,5 százalékkal csökkent. Ebben az is szerepet játszhatott a lap szerint, hogy az áruházakban öt év alatt ötszázalékos volt az átlagos drágulás.

A vállalat hatékonyságát tovább rontotta a Magyar Idők szerint, hogy a működéshez hozzáadott érték aránya csaknem húsz százalékkal romlott az elmúlt öt évben, ezen belül tavaly nagymértékben csökkentették a meglévő készletek értékét, miközben tízmilliárdos nagyságrendű a leltárhiány.

Fotó: Keller Richárd
Fotó: Keller Richárd

Mindeközben tagadta a Tesco, hogy bezárná a budaörsi központját, és megismételte, továbbra is elkötelezett a magyar piac mellett. Az áruházlánc a a Budapest Business Journal kérdésére közölte: nem tervezik a budaörsi központ bezárását  a csoport átalakítását célzó vizsgálatok már lezárultak, és továbbra is elkötelezettek a közép-európai, így a magyar működésük további fejlesztése mellett.

Az ügy érdekessége még, hogy a Tesco korábban is tagadta az eladást, de az OTP a Népszabadság érdeklődésére megerősítette, hogy Csányi Sándor valóban gondolkodott a Tesco közép-európai leányvállalatának megvásárlásán.

“Az OTP Banknál elméleti lehetőségként felmerült, hogy akár részben, akár egészben megvásárolja a Tesco közép-európai hálózatát. A gondolkodás korai fázisában kiderült, hogy a kiskereskedelmi szektor irányába tervezett kitettségünkhöz képest aránytalanul nagy terhet és kockázatot jelentene az akvizíció, így tárgyalásokra már nem is került sor” – mondták el akkor a banknál.

Szóval megnyugodhat mindenki: a jelenlegi “állás” szerint a Tesco nem vonul ki sem Egerből, sem Magyarországról, maximálisan elkötelezett a régió iránt… csak máshol jobban szeret adózni. Ugyanis slusszpoénként a Magyar Idők most azt állítja, hogy a nyilvános mérlegadatok szerint a multilánc mintegy 160 milliárd forintnyi bevétele után nem itthon, hanem Svájcban rótta le az adót.