Az M25-ös alapkőletételi ünnepsége /Fotó: Heves Megyei Kormányhivatal
Az M3-as autópályát Egerrel összekötő M25-ös gyorsforgalmi út építésére kér uniós forrást a kormány, az erről szóló határozat a Magyar Közlönyben jelent meg.

Uniós támogatást kér Brüsszeltől a kormány a négyszeresére drágult M25 megépítésére – írta meg a napi.hu szerdán.

A lap tájékoztatása szerint a kormány egyúttal felkérte a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy gondoskodjon a nagyprojekt-javaslat támogatására irányuló kérelmeknek az Európai Bizottsághoz történő benyújtásáról.

A határidő ez év utolsó napja. A beruházás az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében történik.

Korábban hírportálunk is beszámolt arról, hogy Orbán Viktor miniszterelnök még 2015 áprilisában, egri látogatásakor állapodott meg egy több tízmilliárdos fejlesztés részeként Habis László polgármesterrel arról, hogy négysávos autóút köti össze 2018-ra Egert az M3-as autópályával.

Az ambíciózus céldátumot azonban 2020-ra módosította a város, melyet Nyitrai Zsolt Eger fideszes országgyűlési képviselője, miniszterelnöki biztos jelentett be Homolya Róberttel és Habis Lászlóval tartott közös egri sajtótájékoztatóján tavaly novemberben, ígéretet téve arra, hogy 2020-ra a teljes beruházás befejeződik, azaz kétszer két sávban, 18,5 kilométer hosszúságban megépül az M25-ös autóút.

Orbán Viktor még 2015-ös egri látogatásán megígérte az egrieknek, hogy 2018-ra gyorsforgalmi épül Eger és az M3-as között, amely végül nem épült meg a határidőig  /Fotó: Keller Richárd

Közben a Fidesz azzal vádolta meg Mirkóczki Ádámot és a Jobbikot, hogy miattuk csúszik az M25-ös megépítese egy állítólagos jobbikos telekspekuláció miatt, amiről azonban kiderült, hogy valótlan állítás. Ezt egy elsőfokú bírósági ítélet is megerősített.

Végül bombaként robbant a hír, hogy valójában a Nyitrai Zsolt egyik “embere”, Orosz Lászlóné fideszes önkormányzati képviselő és a férje kapott közel 22 millió forintot az államtól földjeikért, hogy áthaladhatjon rajta az Egert az M3-as autópályával összekötő út.

Az M25-ös igazi nyertese, Orosz Lászlóné szelfizik Nyitrai Zsolttal (középen) és Orbán Viktorral  a miniszterelnök márciusi, egri látogatásakor az egri Polgárok Házában. /Illusztráció: Keller Richárd

A gyorsforgalmi déli – 15 kilométer hosszúra tervezett – szakaszát a Colas Út Zrt. és a He-Do Kft. építheti meg két részletben, az eredetileg becsült 28 milliárd forint helyett 36 milliárd forintért, amely csaknem 8 milliárd forint többletköltséget jelent.

Az M25-ös büdzséje korábban is többször jelentősen növekedett: 2016. decemberben 6,5 milliárd forinttal járult a gyorsforgalmi megépítéséhez a kormány (erről beszámolt hírportálunk is), azonban 2017. április 3-án 18,8 milliárd forinttal növelte meg a projektról szóló kormányzati támogatási szerződést, mellyel a fejlesztés összköltsége bruttó 25,3 milliárd forintra egészült ki.

Végül Orbán Viktor tavaly decemberben újabb 44 milliárd forinttal támogatta meg a beruházást, melynek összköltsége így már csaknem 70 milliárd forintra rúg. Az M25-ös egyébként 90 százalékos uniós finanszírozással valósul meg, a beruházó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

 

AJÁNLJUK MÉG

Kiderült: Ennyi milliót kaszált egy egri fideszes képviselő az M25-ös építésével