Kezdődik a téli időszámítás – Óraátállítás a hétvégén

Belföld, Gazdaság, Kiemelt
A hétvégén, október 27-én át kell állítani az órákat. Kezdődik a téli időszámítás. 

A téli időszámításra való áttérés kevésbé ártalmas az emberi szervezetre, mint a nyári, de így is ingerlékenység, lehangoltság és a koncentrálóképesség csökkenése is jelentkezhet, különösen a kiemelt kockázatú betegségcsoportok esetén.

Elsősorban a krónikus betegségben szenvedő idősek és a kisgyerekek érzik meg, mert ez az egy óra a belső órájukat nagy mértékben megváltoztatja. Az átállás ezekben a csoportokban jelentősen nehezebb, napokat vesz igénybe, de vannak, akiknek két hétbe is beletelik, mire megszokják.

A járulékos tünetek közül a leggyakoribb az alvászavar, könnyebben felébredhetünk, és jóval fáradékonyabbak lehetünk. A tünetek között van a koncentrálóképesség csökkenése is, fokozódik a balesetveszély. Az orvos azt tanácsolja, ha fáradtabbnak érezzük magunkat, akkor inkább álljunk meg az autóval, és pihenjünk 15 percet – mondta az orvos.

Az óraátállítás miatt a depresszió kialakulásának valószínűsége is nő, de a sötétben töltött órák száma is provokálhatja a tüneteket. Ha hangulatzavart tapasztalunk, érdemes felkeresni a kezelőorvost a megfelelő terápia érdekében – tette hozzá a szakértő.

Idén a téli időszámítás kezdete október 27-e vasárnap, amikor hajnalban 3 órakor 2 órára kell visszaállítani az órát. Az EU tavaly döntött arról – a lakosság megkérdezését követően -, hogy várhatóan 2021-től eltörlik az évi kétszeri óraátállítást. A tagállamoknak – köztük Magyarországnak is – 2020 tavaszáig kell eldönteniük, hogy a nyári vagy a téli időszámítást választják.

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

Az alvás és az ébrenlét évmilliókon át kialakult természetes ritmusának, a cirkadián ritmusnak a mesterséges (intézményes) megzavarása az emberi szervezetre negatívan ható fázis eltolódási következményekkel jár – írta korábban a Magyar Alvás Szövetség.

szervezet szerint az óraátállításnak hosszú távú egészségkárosító hatása tudományosan nem bizonyított, rövid távon azonban okozhat kellemetlenségeket. A rendszeres túl korai ébredés vagy a késő esti napfény, bármilyen csalóka legyen is ez utóbbi, negatívan befolyásolják a közérzetet, a szellemi frissességet, az iskolai teljesítményeket, sőt esetenként a gazdasági teljesítményt is.

Címlapkép: MTI / Máthé Zoltán

Forrás: Napi.hu

 

.