A Területi Operatív Program (TOP) három fejlesztési céljának támogatási szerződését írta alá Habis László polgármester a napokban. Az 1 milliárd 350 millió forint összegű uniós forrásból az egri önkormányzat javítja a munkába járás körülményeit és lehetőségeit, kezelnek egy jelentős belvárosi csapadékvíz-problémát és fogalakoztatási együttműködést valósítanak meg.

„Foglalkoztatási Paktum”

Az első TOP projektnek köszönhetően  közel 1 milliárd forintból képzési- és foglalkoztatási programok indulnak, melyek célja hogy  nagymértékben segítsék a város foglalkoztatási helyzetének javítását. Hosszú távon a helyi gazdaság erősödését várják, hiszen a paktum eredményeként a foglalkoztatók megfelelő szakképzettségű munkavállalókat találhatnak, a befektetés-ösztönzési programelem hatására pedig új vállalkozások telepedhetnek le Egerben. Várhatóan a projekt 5 éve alatt a munkaerő-piaci programokban résztvevők száma több mint 600 fő lesz és 280-an álláshoz is jutnak.

Lego work people

 

A Csiky Sándor utca és Maczky Valér utca csapadékvíz-elvezetés felújítása

Ismert, hogy Eger völgyben fekvő, belvárosi területeit többször elöntötte már a hirtelen lehulló, kezelhetetlenül nagymennyiségű esővíz. Ilyenkor a Csiky Sándor utcáról a sétálóutcára hömpölygött az áradat: az útburkolat esetenként felszakadt, a víz bokáig ért a Széchenyi utcán, sőt, több üzlethelyiségbe is befolyt.

A probléma megoldásához az önkormányzat 120 millió forintból megújítja a vízelvezetést szolgáló, csaknem száz éves közműrendszert a Csiky utcában, Eger belvárosának egyik legforgalmasabb útján. Itt, a burkolat alatt egy 75 x 110 cm-es, zárt tojásszelvény húzódik, amely már igen rossz állapotban van. A Csiky Sándor és a Maczky Valér utcát érintő kapacitásbővítő, teljes csapadékvíz-hálózati rekonstrukcióval megoldja ezt a helyzetet az önkormányzat. Az elvégzett munkát követően az utcaképben is lesz némi változás: az útpálya szintje minimálisan, az erősítőréteg vastagságával megemelkedik.

0104-470x330

A Déli Iparterület fenntartható városi közlekedésfejlesztése

A mintegy 305 millió forintból megvalósuló projekt egyik fontos célja, hogy elkészüljön Eger Fenntartható Városi Mobilitási Terve (SUMP), amelynek előkészítés szakaszában az egri lakosokat internetes felületen és papír alapú kérdőíven is megkérdezték a város közlekedéséről. Csaknem hatszázan adtak részletes választ a problémákat, elégedettséget és javaslatokat feltérképező kérdésekre, ezen kívül környező települések önkormányzatai, egri és a térségben működő civil és más szervezetek képviselőit is célzottan megkérdezte az önkormányzat ugyanezekben a témákban.

Ez lesz az alapdokumentuma a következő időszak nagyobb közlekedés-fejlesztési beruházásainak, s egyben az ilyen irányú projektek támogathatóságának feltétele is.

Az egri Fenntartható Városi Mobilitási Terv két részletben valósul meg: az első ütemben elkészülő alátámasztó dokumentum a fő fejlesztési irányokat határozza meg, összefoglalja azokat a beavatkozási területeket és szükséges intézkedéseket, melyek hozzájárulnak Eger közlekedésének hosszú távú, fenntartható fejlődéséhez. Második lépcsőben a teljes, részletes SUMP dokumentáció készül el, amely a friss mérési eredményeket, valamint – az első lépcsőben meghatározott fejlesztési irányokat alapul véve – részletes jövőképet dolgoz ki a város számára.

Fotó: Keller Richárd
Fotó: Keller Richárd

A projekt másik konkrét célkitűzése az egri Kistályai út és ezzel együtt a város déli iparterületének fenntartható közlekedésfejlesztése, ezen belül kerékpáros útvonalak kialakítása. A területen szabványos, elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút létesül a Kistályai út nyugati oldalán, 3 méter szélességben. A beruházással a legfőbb cél, hogy a déli városrészben élők és az ott dolgozók számára olyan, biztonságos és praktikus, alternatív közlekedési lehetőséget biztosítsunk, melyet szívesen igénybe is vesznek.

A tervezési határok a következők: Kistályai út – Sas út csomóponttól Andornaktálya közigazgatási határáig, valamint a K2-es út Kistályai úti csatlakozásától az ALCOA mellett található buszmegállóig.